3 mei 2013    COMPAGNIA SACCO DI CERIANA

La Sacco werd in 1926 opgericht om het patrimonium van de broederschappen te bewaren. In het bergdorp Ceriana zijn er vier lekenbroederschappen:
-de broederschap Santa Martha met witte pij en groene tabbaard
-de broederschap Madonna della Visitatione met witte pij en blauwe tabbaard
-de broederschap Santa Catarina di Alessandria met rode tabbaard
-de broederschap Compagnia dela Misericordia, helemaal in het zwart

Zij zingen a capella een programma met traditionele polyfonie. In een eerste deel brengen zij sacrale muziek, in een tweede deel hun profane liederen.
De meeste liederen zingen zij in hun Cerianescudialect, maar zij brengen ook enkele liederen in het Italiaans.
Meer informatie op hun website:www.sacco.koningbalthazar.be>

Van hun optreden in de Sint-Andrieskerk kan je een film bekijken met onderstaande link.

29 juni 2013     MUZIEKCENTRUM PAUL SNOEK uit EEMNES

Voor dit eenmalig project van koorvorming hebben zich een dertigtal mensen ingeschreven.
Het koor komt uit Eemnes in Nederland.Paul Snoek heeft met deze mensen twee weken gerepeteerd en geeft in juni 2013 een kort concert in 5 Antwerpse kerken waaronder de Kathedraal en Sint-Andries.
Zij brengen a capella een programma van religieuse liederen.

Van hun optreden in de Sint-Andrieskerk kan je een film bekijken of het concert beluisteren met onderstaande links.

Klik hier om de film te bekijken

Klik hier om het concert te beluisteren

vrijdag 19 juli 2013     CROYDON YOUITH ORCHESTRA

Het Croydon Youth Orchestra uit South London gaf een optreden met 50 jonge muzikanten tussen de 14 en 19 jaar, onder leiding van Bronia Parry.
Dit muziekcentrum geeft opleiding aan leerlingen uit verschillende scholen.
De leerlingen kunnen deelnemen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten.
Croydon Music Arts wil alle jongeren uit Croydon hun talent helpen ontdekken.
Zij brachten op dit concert werk van ondermeer Handel, Harvey, Bizet, Charpentier, Clarke and Purcell, Vivaldi, Arnold, alsook een James Bond Medley.

Klik hier om de James Bond Medley te beluisteren

woensdag 24 juli 2013     CON MOTO

CON MOTO is een orkest met spelers van het DORSET YOUTH ORCHESTRA AND DORSET APPRENTICE ORCHESTRA.
Het orkest staat onder leiding van Kevin Penfold.
Zij concerteren in Europa als een onderdeel van een jaarlijkse rondreis uit het UK.
Zij spelen werk van Bizet, Arnold, Morricone, Warlok, Dvorak, Kodaly en Mussorgsky.

zaterdag 27 juli 2013     LATYMER SCHOOL, LONDON

Het LATYMER SCHOOL orkest bestaat uit het CHAMBER ORCHESTRA en CHAMBER CHOIR en telt 51 muzikanten met een leeftijd tussen 15 en 18 jaar. Sommige onder hen zullen verder muziek studeren in het conservatorium of universiteit.
Het CHAMBER ORCHESTRA won al verscheidene awards op jeugdfestivals in Symphony Hall, Birmingham en traden op in Royal Albert Hall in London.
Elk jaar geven zij in de zomermaanden een reeks concerten in Europese landen. Zij traden reeds op in Frankrijk, Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Tsjechië. Dit jaar concerteren ze in België in Brugge, Antwerpen en Brussel.

zondag 8 december 2013     ADVENTS-KERSTCONCERT

Naar jaarlijkse gewoonte is er tijdens de advent een kerstconcert in de Sint-Andrieskerk.
Pastoor Rudi Mannaerts verwelkomt de genodigden bij het begin van het concert.
Het thema dit jaar is 'Kerstliederen en instrumentale muziek van bij ons'.
Het Mechels Vokaal Ensemble SCALA VOKALE en enkele solisten brengen het
concert, onder algehele muzikale leiding van Dr. Hc. Mus. Pieter Vis.