ERFGOEDDAG 2013. STILSTAAN BIJ DE TIKKENDE TIJD

Meerdere orgels hebben elkaar in de kerk opgevolgd.
Na de vernieling tijdens de eerste Beeldenstorm in 1566, deden o.m. de Fuggers in 1574 een schenking voor een nieuw orgel. Dat werd een eeuw later vervangen door een Bremsterorgel, dat dan weer verloren ging bij de instorting van de toren in 1755. Tot dan stond het orgel op het doksaal boven het grote tochtportaal tegen de westkant van de middenbeuk, herbouwd in 1611 door schrijnwerker Otmaer Van Ommeren.

In 1778 wordt een nieuwe orgelkast gemaakt naar een tekening van Engelbert Baets, de architect van de toren, terwijl Johannes Tits uit Hoogstraten de bouw van een nieuw orgelinstrument aanvangt, dat echter in 1784 wordt afgekeurd. In 1791 wordt de orgelkast door G.Roefs met beelden verrijkt en het orgelinstrument aangepast en vervolmaakt door Eg. Van Peteghem uit Gent.

Levensecht concerteren engelen bovenop de beide torens. Verschillende engelen bespelen allerlei instrumenten. Deze instrumenten zijn met een verbluffend realisme tot in de kleinste details weergegeven.
De vertikale sierlijsten met de breed gevleugelde engelen en een dozijn instrumenten hangen sinds 2004 terug op hun plaats.De gestrikte letters op de orgelkast vormen voorlopig een raadsel.
In 1929, ter gelegenheid van het 400-jarig jubileum van de kerkwijding, werd het orgel door Jules Geurts gepneumatiseerd en grondig verbouwd. Nu wachten we al vele jaren op restauratie.

In de 19de eeuw werd het uurwerkmechanisme in torenkamer verbonden met een grote wijzerplaat als bekroning van het orgel.
De wijzerplaat werd tijdens de vierde fase van de restauratieperiode 1970-1974 van het orgel afgehaald. Tijdens deze periode van versobering verdwenen heel wat voorwerpen naar de pakhuizen van de stad.
Sinds 2004 is de wijzerplaat terug in de kerk en wacht nog steeds, samen met het orgel, op restauratie.
De drie banderollen liggen in het depot van de kerk. Het begeleidend vers ´ecce appropinquavit hora` uit het lijdensverhaal volgens Mt. vers 26,45, betekend ´Nu is het uur gekomen`. Het betreft dus een boodschap van waakzaamheid. Het is immers vaak meer dan twee keer per etmaal `5 voor 12´.
In het kerkdepot bevinden zich onderdelen van een stralenkrans. Er moet nog onderzocht worden of deze stralen bij de wijzerplaat horen.
De twee engelen die links en rechts van het uurwerk zweven, verblijven veilig en wel in onze kerk.

Een filmreportage van deze erfgoeddag kan je bekijken met onderstaande link.

Klik hier om de film te bekijken

BEKIJK HIER FOTO'S VAN HET ORGEL

klik op een thumbnail foto en vervolgens op de pijl links of rechts