TWEEDE NACHT VAN DE ANTWERPSE KERKEN 2013

De Antwerpse kerken vieren
de 350ste verjaardag van
de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen

Op zaterdag 10 augustus kon u in 14 kerken genieten van de opmerkelijkste kunstwerken die directeurs, leraars en studenten van de Academie sinds 350 jaar maakten. De ronleidingen waren doorlopend van 19 uur tot 23 uur.
'De Nacht van de Antwerpse Kerken' is een initiatief van vzw Toerismepastoraal Antwerpen (TOPA)

St.-Andries Waaistraat, A.-2000 'Maria laat zich kleden door de academie'
St.-Anna3 (Linkeroever) Hanegraefstraat, A. 2050 'van water en mensen'
St.-Antonius Paardenmarkt, A.-2000 'Antonius weet van Wante'
St.-Carolus Borromeus H. Conscienceplein, A.-2000 'dank zij brand en uitverkoop'
St.-Catharina (Begijnhof) Rodestraat, A.-2000 'begijntjes omarmen academisch mansvolk'
St.-Franciscus (Merksem) Bredabaan 549, A.-2170 'een buitenbeentje'
St.-Fredegandus (Deurne) Lakborslei 31, A.-2700 'Vijf academiedirecteurs aan de slag'
St.-Joris Mechelseplein, A.-2000 'het Drama Christi In St.-Joris'
St.-Laurentius Markgravelei 95, A.-2018 'een 'Gesamtkunstwerk' dat iets apart toelaat'
St.-Michiel en Petrus Amerikalei 165, A.-2000 'een Siciliaanse basiliek achterna'
St.-Paulus Veemarkt 14, A-2000 'geroofde kunst, dé waarheid'
St.-Walburgis Volkstraat 41, A.-2000 'kunst in (een) beweging'
St.-Willibrordus Pastorijstraat 39, A-2060 'een neo-kathedraal, een academisch verhaal'
O.-L.-Vrouwekathedraal Handschoenmarkt, A.-2000 'de kunsten verheerlijken God'

De Antwerpse Academie is in de Sint-Andrieskerk prominent aanwezig met een hedendaagse realisatie van één van de belangrijkste modeontwerpsters, Ann Demeulemeester, uit 2001. Maar ontdek ook de kunstwerken van vroegere studenten en directeurs van de Academie: Verlat, Gillis, Lambert, Moens en Van Geel. Bekijk de Broederschapslijst van "Het Vagevuur", de marmeren pilaartuintjes, de bieichtstoel in de Mariakapel en laat u het verhaal van Vincent van Gogh vertellen.

Met onderstaande links kan u de volledige begeleidende uitleg van Pastoor Rudi Mannaerts beluisteren of een korte filmmontage bekijken.

Klik hier om de gids te beluisteren

Klik hier om de film van 2013 te bekijken

klik op een thumbnail foto en vervolgens op de pijl links of rechts

DERDE NACHT VAN DE ANTWERPSE KERKEN 2014