RESTAURATIE VAN HET H.KRUISALTAAR

marmer, barok, portiekaltaar met kariatiden van Cornelis Van Mildert, 1663;
schilderij Calvarie, Frans Francken II, 1603;
marmeren altaar­tuin van Jan Antoon Van den Cruyce I en II, 1672.

Getrouw aan de gotische symboliek situeert de devotie omtrent Jezus’ liefdeoffer op ‘het Kruis’ zich aan de zuidzijde.
Het vroegere houten altaar was sinds 1603 getooid met een geschilderde ‘Calvarie’ van Frans Francken II, trouwe parochiaan van Sint-Andries.
Voor de gloedrode hemel waar het lichaam van de gestorven Christus tegen afsteekt, stond Vincent Van Gogh, in 1886 in bewondering.
Het retabel werd aangepast en waarschijnlijk van zijn luiken ontdaan toen Cornelis Van Mildert in 1663 een exuberant, marmeren portiek­altaar optrok.
Zijn de twee binnenste zuilen zwaar en geschroefd, de twee buitenste zijn herschapen tot een hupse kariatide met als kapiteel de naturalistische rieten bloemenkorf op hun hoofd. Beide bloemenmeisjes voeren het hoogbarokke karakter van dit altaar ten top.

In 2016 werd dit altaar gerestaureerd in opdracht van de VZW St.-Andries 2000. Er werd een onderhoudspremie bekomen van de Vlaamse Gemeenschap Roerend Erfgoed.
Het schilderij werd gerestaureerd in opdracht van de Kerkfabriek van St.-Andries en er werd een premie bekomen van de Provincie Antwerpen.

De VZW kon de totale factuur betalen dankzij giften die gestort werden op de rekening van Herita.

klik op een thumbnail foto en vervolgens op de pijl links of rechts

Inhuldiging H.Kruisaltaar